Ikke bare reiser millioner av passasjerer gjennom Avinors lufthavner hvert år, passasjermiksen er også veldig kommersiell attraktiv.
Norge er et av verdens rikeste land, med en befolkning som gjerne har høy kjøpekraft og foretrekker sterke merkevarer. Dette har resultert i høykvalitetskonsepter både i kommersielt utvalg og servicegrad på tvers av våre butikker, restauranter og tjenestetilbud, noe som bidrar til å skape en god kundeopplevelse gjennom hele reisen for våre passasjerer.
På tvers av flyplassene har Avinor rundt 45 % forretning- og 55 % fritidsreisende. De forretningsreisende reiser gjerne ofte, kjenner de fleste konsepter, er mindre prissensitive, og er mer åpen for høykvalitets produkter og tjenester. De er også beslutningstakere i sine bedrifter, noe som gjør dem til attraktive mål for mange merkevarer.
Fritidsreisende, på den andre siden, bruker mye tid på flyplassene, og setter av tid for å både utforske og bli inspirert av de ulike tilbudene. De reiser også oftere i grupper, sammenlignet med den gjennomsnittlige forretningsreisende.
På en lufthavn får man også mulighet til å nå ut til et internasjonalt publikum, samtidig som man befinner seg på norsk jord, med tilstedeværelse i en utenlandsterminal. Og mens nordmenn generelt sett har høy kjøpekraft, så ser vi også at andelen av personer med de høyeste handlekurvene, gjerne kommer fra andre land enn Norge, noe som også skaper et marked for mer luksuriøse produkter og tjenester.
Et segment som ofte blir glemt er lufthavnpersonalet. 15 000 personer jobber på Oslo lufthavn alene, og alle trenger mat, klær og gaver, med mer. Dette er gjerne flyplassenes mest lojale kunder, som bruker flyplassen som deres lokale kjøpesenter.
Disse segmentene representerer store muligheter, hvert på sitt vis, og det er opp til deg som leietaker å kunne tilby dem det de trenger og ønsker.
Å drive et konsept på en lufthavn gjør det også mulig å teste ut produkter, og få tilbakemeldinger gjennom salgstall og kundemøter, mye raskere enn i de fleste andre butikker. Dette oppnås helt enkelt gjennom det enorme antallet passasjerer i terminalen hver uke. Da slik innsikt kan være kritisk for å kunne optimalisere sine butikker, er dette en god mulighet for å forbedre kjedens marginer.
Når du leier et lokale ved en Avinor-lufthavn, vil du ha møter med forretningsutviklere fra Avinor, som vil jobbe med deg for å løse dine utfordringer, og hjelpe deg med å nå dine mål. Du vil også få tilgang til innsikt og analyser, som passasjervolumprognoser, for å hjelpe deg til å bedre kunne optimalisere leveranser og bemanning.
Avinor er et profesjonelt selskap, og vi jobber sammen med våre partnere ved å utfordre hverandre på hva som kan gjøres, og hvordan vi sammen kan skape de beste passasjeropplevelsene.
Å gi våre partnere en sterk omnikanal-løsning er del av framtiden, og Avinor søker å hjelpe våre partnere med dette, blant annet gjennom å muliggjøre utforsking og handling gjennom vår netthandelsplattform nettbutikk.avinor.no.
Se våre kategorisider for informasjon om våre neste tilbudskonkurranser.
Er du interessert i å leie et lokale ved en Avinor-lufthavn? Ta kontakt med en av våre kategorisjefer, så vil vi komme tilbake til deg.