Avinor har laget en felles visuell identitet for selskapets virksomhet der hensikten er å fremstå samlet og helhetlig overfor samarbeidspartnere, kunder og samfunnet for øvrig. Vår visuelle identitet innebærer at logo, farger, fonter, bilder og grafiske elementer skal brukes på en tydelig definert måte. Vi ønsker at den forvaltes og utvikles innenfor rammene som er gitt.
Den visuelle identiteten er bygget rundt konseptet forbindelser og relasjoner.
Avinor har ansvaret for at lufthavnene fungerer best mulig for reisende og samarbeidspartnere. Gjennom effektive forbindelser skaper vi verdifulle relasjoner. Vi sørger for at serier av komplekse hendelser oppleves som pålitelige, sømløse og behagelige for brukeren. Den visuelle identiteten, de to punktene og streken mellom dem, understreker vårt samfunnsoppdrag; vi knytter landet sammen på en sikker, pålitelig og forutsigbar måte. Avinor skaper forbindelser fra nord til sør, fra øst til vest. Små og store lufthavner er bundet sammen for at reisende kan dra fra et sted til et annet. Norske og internasjonale flyselskaper kobles sammen, og gjør det mulig å møte familie, venner eller forretningsforbindelser.
Ved å knytte Norge sammen, og Norge til verden, skaper vi verdifulle relasjoner.
- Avinor Profilmanual 4 MB pdf
- Logofiler Avinor 970 KB zip
- Logofiler Bergen lufthavn 14,9 MB zip
- Logofiler Oslo lufthavn 12 MB zip
- Logofiler Stavanger lufthavn 15 MB zip
- Logofiler Trondheim lufthavn 14,9 MB zip
- Logofiler Air Navigation Services 9 MB zip
- Profilfont Avinor Sans 448 KB zip
- Skiltmanual 34,3 MB pdf
Profilbilder
Våre profilbilder og illustrasjonsbilder er tilgjengelig i vårt mediearkiv. Avinor og fotograf skal krediteres ved bruk.
Grafisk profil
Logo
Logoen består av seks spesialtegnede bokstavformer som bygger ordbildet Avinor og symbolet “dot-connect”.
Logoen skal alltid anvendes i sin helhet, det vil si: skill aldri symbol og ordbilde. Symbolet og bokstavformene skal aldri endres eller modiferes på noen måte.
Logoen skal alltid reproduseres i svart, hvitt eller Avinor Fiolett (Pantone 512 CP). Ingen andre fargekombinasjoner er tillatt.
Valg av farge skal baseres på en gjennomtenkt vurdering av kontrasten mellom logo og bakgrunn.
Plassering mot bakgrunn
Svart logo brukes mot lys bakgrunn. Hvit logo brukes mot mørk bakgrunn. Logo i Avinor fiolett skal kun anvendes om bakgrunnen er helt hvit.
Plasser aldri svart logo mot mørk bakgrunn - dette gir for lav kontrast og lav lesbarhet. Plasser aldri hvit logo mot lys bakgrunn - dette gir for lav kontrast og lav lesbarhet. Plasser aldri logo i Avinor fiolett mot noen annen bakgrunn enn hvit.
Rundt logoen skal det alltid være nok plass til å sikre et rent og tydelig visuelt bilde. Der det ikke er mulig å benytte foretrukken clear space, skal minimum clear space benyttes. Dette gjelder flater som har ekstremt begrenset overflate.
Profilfarger
Kun følgende farger er tillatt for reproduksjon sammen med varemerket. Våre farger angis primært som Pantone® farger og disse fargene er våre “optimale farger”. Alle farger skal matche verdiene for bestrøket og ubestrøket Pantone® så mye som mulig for å sikre den samme fargegjengivelsen i alle medier.
Avinor Fiolett: CMYK: 53 / 99 / 3 / 18, HEX: #84216B
Avinor Mintblå: CMYK: 68 / 0 / 36 / 0, HEX: #42B8B2
Avinor Mørk Fiolett: CMYK: 85 / 100 / 6 / 30, HEX: #470A59
Avinor Okergul: CMYK: 0 / 35 / 90 / 0, HEX: #FFBB00
Avinor Oransje: CMYK: 0 / 77 / 100 / 0, HEX: #FE3B00
Øvrige fargekoder finner du i profilmanualen.
Typografi
Et eget typesnitt har blitt spesielt utviklet for å fungere som det primære typesnittet i alle Avinors applikasjoner. Dette er det eneste sans serif typesnittet som skal brukes.
Typesnittet er tilgjengelig i tre ulike vekter; light, medium og bold. Dette for å kunne dekke ulike bruksbehov. Fonten Avinor Sans kan lastes ned i listen over.
Typesnittet Kepler er valgt ut som sekundærtypesnitt for bedre lesbarhet ved større tekstmengder.