Alle flyoppstillingsplasser er designet for effektive turnaround-operasjoner for hele 72 flytyper, tilrettelagt for handling av frakt, og med to bevegelige broer per plass/gate.
For å utvikle Norges hovedflyplass som et internasjonalt knutepunkt vardenne utvidelsen viktig. Dette vil gi økt verdiskapning for Norge, blant annet fordi utviklingen i trafikken til og fra land utenfor Schengen-området har hatt betydelig større enn vekst innenfor. Utvidelsen av dette området gir bedre forhold for passasjerer, flyselskap og andre aktører her på Oslo lufthavn.
Prosjektet sto ferdig sommeren 2022 og ble offisielt åpnet i juni samme år.
Illustrasjon: Avinor/Nordic Office of Architecture
Last ned høyoppløselig versjon her
Nøkkeltall og fakta
Byggherre:
Avinor AS
Prosjekt- og byggeledelse:
Sweco
Prosjekteringsgruppe:
Nordic Office of Architecture (ARK), COWI AS v/UK Aas-Jakobsen (RIB) og Ing. Per Rasmussen AS (RIE), Norconsult AS (ingeniørfag flyside)
Byggestart:
Oktober 2018
Ferdigstilt:
Andre kvartal 2022
Nytt terminalareal:
30.000 m2
Total kostnadsramme:
3,3 milliarder kroner
Kapasitet:
2 millioner passasjerer
Totalt antall nye gater/flyoppstillingsplasser for store fly:
8