Fly- og helikopterstøy

Støy fra luftfart ved Bergen lufthavn

Bergen lufthavn har ansvar for kartlegging og håndtering av støy fra sivil luftfart. Støyen kommer hovedsakelig fra flytrafikk og offshore helikoptertrafikk, og mange opplever den som en belastning. Helikoptertrafikk blir ofte vurdert som mer forstyrrende enn flytrafikk. På denne siden kan du lese om tiltakene Bergen lufthavn gjør for å begrense støyet, gjeldene regelverk og støykartlegging, hvorfor helikoptrene flyr der de gjør, og mer.

Regelverk og støykartlegging

Lufthavnen følger forurensningsforskriften, som krever at støy skal beregnes. Målinger gjennomføres ved behov for prinsipielle avgjørelser eller kontroll. Lufthavnen er pålagt å utarbeide et støykart som oversendes berørte kommuner for innarbeiding i arealplaner, i tråd med retningslinjene i T-1442 og veilederen M-2061. Bergen kommune har ansvaret for å samle støykilder fra vei, jernbane, fly, industri og andre anlegg.

Etter støykartleggingen skal lufthavnen undersøke om noen eiendommer i rød støysone krever tiltak, spesielt boliger med innendørs støynivå Leq24h >42dB.

Hvorfor fly og helikoptre flyr der de flyr

Luftfarten er regulert av strenge prosedyrer for å sikre sikkerhet og effektivitet. Start- og landingsprosedyrer er enten instrumentelle (IFR) eller visuelle (VFR), avhengig av værforhold. IFR brukes ved dårlig vær og krever større avstand mellom luftfartøy. VFR brukes ved godt vær, gir piloten bedre oversikt og muliggjør tettere flyging. Høy effektivitet og minimalt med forsinkelser er viktig for både passasjerer, flyselskaper og lufthavnen.

Helikoptertrafikk offshore

Offshore helikoptre flyr vanligvis under 2000 fot, med standard ankomst- og avgangshøyde på 2000 fot. LOS-helikoptre flyr ofte lavere, rundt 1000 fot. Over Bjorøy er flyhøyden typisk mellom 700 og 1000 fot.

Tiltak for offshore helikoptertrafikk ved Flesland

Siden 2015 har Bergen lufthavn jobbet med å finne bedre prosedyrer for offshore helikoptertrafikk. Avinor har hatt dialog med berørte parter og vurdert områder som opplever støybelastning. Fire prinsipper ble utformet i 2016 for å sikre en balansert vurdering:

  1. Fordele helikoptertrafikken jevnt (inn- og utflyging over ulike områder).
  2. Legge traséene over minst mulig bebygde områder (mest mulig over vann).
  3. Skjerme skoler og barnehager der det er mulig.
  4. Ankomst på 3000 fot og 120 knop (3000 fot viste seg å være upraktisk).

Utfordringer med prosedyreutvikling ved Bergen lufthavn

Flere faktorer gjør det krevende å utforme gode prosedyrer:

  • Mange ulike flytyper (jetfly, offshore- og redningshelikopter, Widerøes turboprop, privatfly) krever tilpasning.
  • Boligområder omgir lufthavnen i alle retninger, spesielt ved begge endene av rullebanen.
  • Kupert terreng med høye fjell og broer begrenser tilgjengelige flytraséer.

Figur 2 – Gjeldende prosedyrer 2021 for offshore helikopter.
OBS! Teori og praksis er avvikende.

Figur 2 – Gjeldende prosedyrer 2021 for offshore helikopter.png

Forklaring av offshore prosedyrer

ILS-ankomst 17/35 – Konsekvens ved bruk av ILS for helikopter:

  • Sikrer trygg landing.
  • Den prosedyre som passerer over flest innbyggere (>8000 personer).
  • Flyr over samme område med regulær flytrafikk med definert rød og gul støysone.
  • Kan gi forsinkelser for regulær flytrafikk.

Konklusjonen er at både lufthavnen og helikopteroperatøren ønsker å bruke denne prosedyren minst mulig. Brukes kun ved dårlig vær eller treningsformål.

VENIN – er et fikspunkt som er publisert i flere ulike kart for BGO. Dersom den også er knyttet til instrumentelle ankomster via ILS, så er den også koblet til det norske luftrommet og navigasjon til lufthavnen. Å endre posisjon for dette punkt vil også medføre endringer for det ytre luftrommet. 

Ankomst-prosedyrer (fra nord til sør)

ILS RWY 17 – instrumentell prosedyre for ankomst fra nord.

RNAV 139 – GPS basert ankomst fra nord. Kan brukes dersom skydekke er høyere enn 500 fot (150 moh). Prosedyren har vært til stede mer enn 10 år og passerer kommunehuset på Straume.

VFR Bildøy – visuell ankomst fra nord ved klart vær. Den rutes VENIN – BILDØY – BGO. Helikopter flyr mye over sjø og ubebygde områder. Prosedyre brukes kun ved gode værforhold. VFR har ikke samme presisjon som instrumentprosedyre (ILS, RNAV)

VFR Sletten – visuell ankomst fra sør ved klart vær. Den rutes NARØY – SLETTEN. Helikopter flyr mye over ubebygde områder. Prosedyre brukes kun ved gode værforhold. VFR har ikke samme presisjon som instrumentprosedyre (ILS, RNAV)

RNAV 043 – GPS basert ankomst fra sør. Kan brukes dersom skydekke er høyere enn 420 fot (ca 130 moh). Prosedyren har vært til stede mer enn 10 år.

ILS RWY 35 – instrumentell prosedyre for ankomst fra sør.

Figur3.png

Avgangsprosedyrer (SID - Standard Instrument Departure )

Lufthavnen har to avgangsprosedyrer for offshore helikopter. I desember 2021 ble det publisert nye avgangsprosedyrer som er vist med røde strek på figur 2.

SID 35 (nord) – Instrumentell prosedyre som innledes ved 500 fot høyde.

SID 17 (sør) – Instrumentell prosedyre som innledes ved 500 fot høyde

Figur 4.png

Prosedyrer for passasjerfly

Vanlig rutetrafikk kan velge mellom IFR eller VFR ved ankomst/avgang.

IFR for ankomst og SID for avgang. De bruker høyde fra 3000 fot og oppover. Det er kun ved landing som de vil bruke lavere høyde.

ILS ankomst 17/35 – fly ankommer med kontrollert 3 graders glidebane in mot rullebanen. ILS er en kombinasjon av ulike instrument og lys for å sikkert veilede pilot til en sikker landing. Det er et krav å visuelt se landingsbane innen landing. Landing skjer alltid manuelt. Fly kan lande ved dårligere forhold på bane 17 enn på bane 35, på grunn av en oppgradering til CAT 2 i 2019.

SID avgang 17/35 – fly som tar av fra Bergen vil ha restriksjoner på å begynne sving vest og øst grunnet støy. Sving vest har minste høyde 1500 fot og sving øst har 2000 fot. Det er stort fokus på dette siden en tid tilbake fra tårn og lufthavn. Dersom piloten har behov å svinge tidligere på grunn av hindringer som tordenskyer, så må de be om klarering. En slik klarering vil aldri overprøves av tårntjeneste. Dersom det ikke medfører en risiko relatert annen luftfart, så vil klarering bli gitt umiddelbart.

Visuell trafikk (VFR) – Ved fint vær og god sikt så vil det være mulig å bruke regelverk for visuell trafikk (Visual Flight Rules – VFR) Det gir muligheter å fly enklere, og gir større kapasitet på rullebanen. Det er også mange fly som ikke har instrument for å navigere etter og dermed er de knyttet til å kun fly i fint vær. Det gjelder fremfor alt GA-trafikk. GA står for General Aviation og omfatter stort sett private fly. GA trafikk er ofte mindre flyg av type Cessna og Piper.

 

Statistikk prosedyrebruk for offshore trafikk

Statistikk prosedyrebruk for offshore trafikk 2023-2024

Fordeling av helikoptertrafikk i 2024