Internasjonalt samarbeid

Avinor Flysikring deltar i fleie internasjonale samarbeid:

ICAO

ICAO er FNs luftfartsorganisasjon og luftfartens øverste organ, som staten Norge er medlem av. ICAO har et regionalt kontor i Paris, EUR/NAT, som blant annet håndterer spørsmål som angår områdene i Nord-Atlanteren (NAT). Siden Norge har ansvaret for lufttrafikktjenesten i Bodø Oceanic FIR og dermed har luftrom i store deler av Nord-Atlanteren i NAT, er Avinor Flysikring forpliktet til å delta i samarbeidet. 

Møtene i NAT er viktig med tanke på rammevilkårene for utøvelsen av tjenesten i Bodø Oceanic FIR. Avinor Flysikring bistår Luftfartstilsynet med ATM-faglig kompetanse i diverse av disse foraene hvor operative problemstillinger og fremtidige teknologivalg i NAT-regionen diskuteres. 

De nordiske landene har også et eget ICAO-kontor i Montreal (NOR-ICAO). Kontoret har ved flere anledninger vært bemannet/ledet med ansatte fra Avinor Flysikring for en fireårs periode av gangen (sist i 2020-2024).

Eurocontrol og Network Manager

Eurocontrol er en mellomstatlig pan-europeisk organisasjon for luftfartssikkerhet med 41 medlemsland både i og utenfor EU. Dette er en sivil-militær ATM-faglig organisasjon som blant annet samarbeider med EU på flere områder. Flysikring er forpliktet til å delta i flere arenaer som nasjonal tjenesteleverandør ved at Norge som stat har et forpliktende medlemskap i Eurocontrol. 

Du kan følge Eurocontrol på Twitter.

Network Manager har ansvaret for drift og utvikling av det felles-europeiske ATM-nettverket med blant annet sentralisert styring av den europeiske lufttrafikken. Funksjonen er vedtatt av EU-kommisjonen og tildelt Eurocontrol, men er ellers ikke en del av Eurocontrols øvrige oppgaver.

NEFAB

NEFAB er en statlig forpliktelse til å være en del av den nord-europeiske luftromsblokken North European Airspace Block (NEFAB) sammen med Finland, Estland og Latvia. Avinor Flysikring er forpliktet ved at Norge har forpliktet seg til å blant annet samarbeide gjennom eventuell sammenslåing og effektivisering av flysikringstjenestene på tvers av landegrensene i NEFAB. 

CANSO

Flysikrings interesseorganisasjon, CANSO, er en global organisasjon med medlemmer fra 85 prosent av verdens flysikringsleverandører. Avinor Flysikring er mest engasjert gjennom CANSOs europeiske kontor i Brussel. CANSO Europe ivaretar sine medlemmers interesser gjennom lobbyvirksomhet og påvirkning overfor de ulike EU-organisasjonene. Dette er særlig viktig for Avinor Flysikring som en liten organisasjon utenfor EU. CANSO er også en arena for medlemmene til koordinering, informasjonsdeling og benchmarking. CANSO har i tillegg etablert et strategisk diskusjons- og beslutningsforum for de europeiske flysikringsdirektørene (EC3). 

Hovedfokuset de siste årene har vært knyttet til endringer i Single European Sky-regelverket (SES) og forhold som kan ha innvirkning på rammevilkårene for de europeiske tjenesteleverandørene. Det er satt svært krevende myndighetskrav til flysikringsleverandørene bl.a. gjennom kostnadseffektivisering, økt sentralisering og modernisering/digitalisering av flysikringstjenesten gjennom ATM Masterplan. 

Flysikring er representert både gjennom flysikringsdirektørs deltakelse i strategiske diskusjoner i EC3 og ressurser på viktige strategiske områder som RP4, SES2+ og oppfølgning av diverse andre viktige regulatoriske forhold som kan påvirke selskapet. Flysikring har de neste to årene lederfunksjonen i CANSO Strategy and Policy Group.

iTEC

Avinor Flysikring er medlem i iTEC som er en av tre tjenesteleverandør-allianser i Europa som utvikler felles løsninger for å møte framtidens regulatoriske krav og samtidig fordeler utviklingskostnader. iTEC-alliansen er delt inn i tre systemgrupper utledet av de tre opprinnelige stiftende medlemmene. Avinor Flysikring er medlem i «NATS System Group» sammen med Nav Canada, som ble medlem våren 2024. I tillegg er de tyske (DFS), nederlandske (LVNL), polske (PANSA) og litauiske (ORO NAVIGATIA) flysikringsleverandørene medlemmer. ENAIRE (Spania) er alene som tjenesteleverandør i sin gruppe, og Indra er systemleverandør. 

Alliansen er rent forretningsbasert uten regulatorisk forpliktelse. For Avinor innebærer dette kostnadsdeling på krevende ATM-utviklingsaktiviteter, samt tilgang på og deling av viktig kompetanse. Gjennom FAS-(Fremtidens ATM System)-programmet skal Avinor implementere den siste tilgjengelige versjonen av iTEC-systemet. Dette er et stort teknologisk løft for selskapet. 

Deltakelsen i iTEC-alliansen er gjort for å kunne levere på kravene i Single European Sky (SES) og ATM Masterplan, fordele risikoen mellom medlemmene og øke kompetansen og tilgangen til teknisk kompliserte systemer. Avinors engasjement i iTEC består i dag av tre fulltidsstillinger samt eksperter både på teknisk og ATM-faglig nivå og ledelse i diverse besluttende organer.  

Borealis

Borealis er et forretningssamarbeid mellom ni tjenesteytere i Nord-Europa: UK, Irland, Island, Norge, Danmark, Sverige, Finland, Latvia og Estland. Dette skal blant annet bidra til at man når SES’ ytelsesmål. Borealis ser på samme effektiviseringsmuligheter som i NEFAB, men med et større geografisk område. Den siste tiden har Borealis slitt med å finne aktuelle samarbeidsområder og Irland varslet at de ønsket å trekke seg ut av samarbeidet. Det ble i sommer jobbet med nye strategiske områder som alliansen skal prioritere fremover, som et alternativ til å legge ned samarbeidet. Områdene er Common Workforce Criteria, Common Service Provision Principles ATM/UTM og Common Reduced Regulatory Constraints.